Prodej nemovitostí sestává obvykle ze dvou fází. Ta první je ryze administrativní, zde se provádí úkony, jako je převod peněz do advokátní úschovy, vklad do katastru nemovitostí, přepis dodavatelů energií, zajištění dodávky dálkového tepla (v případě bytových domů), vyřízení Sdruženého inkasa plateb obyvatelstva (SIPO) či vyplacení dlužné částky v případě hypotečního úvěru.
Druhá fáze je většinou radostnější, protože již máte veškeré papírování za sebou, a už si pouze předáte klíče od bytu a začnete se stěhováním. Ještě, než ale vstoupíte do druhé fáze a objednáte stěhováky na určitý pevný termín, prověřte si, zda není byt těsně před předáváním plný věcí, tedy původního vybavení. Může se totiž stát, že původní majitel shrábl peníze za byt, ale ponechal vám v něm většinu vybavení, kterého se chtěl zbavit. Prostě jej tam ponechal ležet a je mu úplně jedno, že se do bytu zítra stěhujete, a nemáte kam dát své věci.
Takový případ se v minulosti opravdu stal a člověk, který se měl do bytu stěhovat, přijel v den předání bytu z druhého konce republiky, a za ním měli dorazit druhý den stěhováci. Naštěstí tam byly jen věci, které využil pro stavbu polic do dílny a zbytek předmětů pak pracně odvozil na své náklady na sběrný dvůr, ale prožil tím naprosto zbytečný stres, protože mu to zkřížilo plány v naplánované rekonstrukci větší části bytu.
Buďte proto prozíraví a kupujete-li byt, pohlídejte si, aby nebyl plný věcí, a pokud je, zajistěte si včas vyklizení nemovitosti. Třeba na vrub bývalého majitele, kterému fakturu za vyklizení připíšete k náhradě.
Oslovte včas vyklízecí firmu a domluvte se na vyklízení tak, aby vám to nenarušilo vaše další postupy v případných stavebních pracích, a abyste měli obytný prostor prázdný, připravený k nastěhování anebo k pracovním činnostem stavební firmy.